Bilgisayar: Kullanıcıdan aldığı veriler üzerinde
hızlı bir biçimde aritmetiksel ve mantıksal işlemler yapabilen, yaptığı
işlemlerin sonucunu saklayabilen sakladığı verilere istenildiğinde tekrar
ulaşılabilmesine imkan sağlayan elektronik bir makinedir.
Bilişim Teknolojileri: Bilginin üretilip insanların
hizmetine sunulana kadar geçen süreçte
kullanılan her türlü teknolojiye denir.
Teknoloji: İnsanoğlunun tasarlayarak ürettiği
ya da uygulamaya koyduğu faydalı veya faydasız her
türlü alet ve araçlardır.
Veri: Doğruluğu kanıtlanmamış bilgidir.
Bir başka deyişle; bir akıl yürütmede sonuca ulaşabilmek için gereken ilk
bilgi.
Bilgi: Öğrenme araştırma ya da gözlem
yoluyla elde edilen, insan zekâsının çalışması sonucu ortaya çıkan düşünce
ürünüdür. Diğer bir tanım ise; insan aklının alabileceği gerçek, olgu ve
ilkelerin tümüne verilen addır.
PROGRAMLAMA
KAVRAMLARI
Programlama: Bilgisayar programlarının yazılması,
test edilmesi ve bakımının yapılması
sürecine
verilen isimdir.
Programlama
Dili: Programcının
bilgisayara hangi veri üzerinde işlem yapacağını, verinin
nasıl depolanıp iletileceğini, hangi koşullarda hangi işlemlerin yapılacağını tam olarak
anlatmasını sağlar Bir programlama dili, insanların bilgisayara çeşitli işlemler
yaptırmasına olanak sağlayan her türlü simge, karakter ve kurallar grubudur. Örnek
Python, C#, C++, Java, Swift, GoLang
İster genel
amaçlı isterse özel amaçlı olsun tüm uygulama ve sistem yazılımları programlama dilleriyle
yazılır. Bir programlama dili, insanların bilgisayara çeşitli işlemler
yaptırmasına olanak
sağlayan her türlü simge, karakter ve kurallar grubudur. Programlama dilleri
insanlarla bilgisayar
arasında çevirmenlik görevi yapar. Programlama dilleri, bilgisayara neyi, ne
zaman, nasıl
yapacağını belirten deyim ve komutlar içerir.
Algoritma: Belli bir problemi çözmek veya
belirli bir amaca ulaşmak için tasarlanan ve
izlenecek
olan yoldur.
DONANIM ve YAZILIM
Bir bilgisayar
sistemi iki temel birimden meydana gelir.
Donanım: Bilgisayarların fiziksel parçalarına
denir. Örnek: Fare , Klavye, Monitör
Yazılım: Bilgisayarı belirli işlevleri yerine
getirmek üzere yöneten, bilgisayara ne
yapacağını
söyleyen, kodlanmış komutlar dizisidir. Program da denir.
DONANIMLARIN GÖREVLERİNE GRUPLANMASI
Sistem Birimi: Anakart, merkezî işlem birimi, ana bellek, ekran kartı,sabit
disk, disket sürücü, kasa ve güç ünitesi gibi donanımların bulunduğu birimdir.
Giriş Birimleri: Bilgisayara veri aktarılmasını sağlayan birimlerdir. Örnek:
Fare, klavye, tarayıcı, mikrofon vs.
Çıkış Birimleri: İşlemcinin çıkan sonuçları aktarabileceği birimlerdir.
Örnek: Monitör, yazıcı, hoparlör vs.
TEMEL DONANIM BİRİMLERİ
Merkezi İşlemci Birimi : Bilgisayarda aritmetik ve mantık işlemlerinin yapıldığı ve bunların denetlendiği merkezdir Yani işlemci, bilgisayarın beynidir.
RAM Bellek
Random Access Memory: Bilgisayarda çalışmakta olan bir programa ait
komutlar ve
veriler ile daha sonra kullanılacak olan sonuç işlemlerinin geçici olarak saklandığı
donanımdır.
Sabit Disk
(Hard Disk): Bilgisayarda
tüm bilgilerin depolandığı donanımdır Günümüzde artık
mekanik hard disklerin ( yerine SSD Solid State Disk) diskler kullanılmaya başlamıştır
HDD’lere göre daha sessiz çalışması, daha az enerji tüketmesi ve daha hızlı
çalışmasından ötürü SSD’ler günümüzde hızla yaygınlaşmaktadır.
Anakart Main
Board): Bilgisayarın
tüm iç ve dış donanım birimlerinin üzerindeki bağlantı
portlarına bağlandığı, bu donanımlar arasındaki iletişimi sağlayan, üzerinde elektronik
devre elemanlarının bulunduğu bilgisayarın en temel parçasıdır.
Ekran Kartı: Bilgisayarın görüntü vermesini sağlayan donanımdır. Belirli
bir bellek ve işlemci kapasitesi kullanarak grafiksel hesaplamayı yapan donanımdır.
Harici olabileceği gibi anakart üzerinde tümleşik olanları da mevcuttur.
ETİK
DEĞERLER
Etik: Bireylerin ahlaklı ve erdemli bir hayat yaşayabilmesi için hangi davranışlarının doğru, hangilerinin yanlış olduğunu araştıran bir felsefe dalıdır.
Bilişim
Etiği: Bireylerin
bilişim teknolojilerini ve interneti kullanımı sırasında uymaları
gereken kuralları tanımlayan ilkelere bilişim etiği denir.
Bilişim
teknolojilerinin kullanımında yaşanan etik sorunların dört temel başlıkta (fikri mülkiyet, erişim, gizlilik ve doğruluk)
ele alındığı görülmektedir. Aşağıda bu başlıklara kısaca değinilmiştir.
1. Fikri Mülkiyet:
Kişinin kendi zihni tarafından ürettiği her türlü ürün
olarak tanımlanmaktadır. "Eserlerin (bilişim alanı için geliştirilen yazılımlar)
sahibi kimdir ve kimlerin kullanımına izin verilmiştir?" sorularının cevabı
fikri mülkiyet başlığının altında irdelenmektedir.
Fikri ve
kültürel eserlerden bazıları Creative Commons (CC) organizasyonuna dahildir . Creative Commons,
telif hakları konusunda esneklik sağlamayı amaçlayan, eser sahibinin haklarını
koruyarak, eserlerin paylaşımını kolaylaştırıcı modeller sunan, kar amacı gütmeyen
bir organizasyondur.
Bu
organizasyona dahil olan eserler, kaynağı belirtmek ön şartıyla
belirli kısıtlamalar göz önünde bulundurularak kullanılabilir.
Bilişim
dünyasında yazılımları lisanslarına göre, özgür yazılımlar ve ticari yazılımlar
olmak üzere ikiye ayırabiliriz. Özgür
yazılım dünyasına ait GPL’ye (General Public
Licence-Genel Kamu Lisansı) sahip yazılımlar ücretsiz kullanılabilirken, ticari faaliyet gösteren firmaların ürettiği yazılımların lisanslarıysa
çoğunlukla
yüksek bedeller
karşılığında alınabilmektedir.
Lisanssız
yazılım kullanmanın etik uygunsuzluk yanında hukuki yaptırımları ve teknik
sakıncaları
da vardır.
2. Erişim
Bu başlık
bilgiye erişimi anlatmaktadır. Sıradan bir vatandaş için herhangi bir bilişim
teknolojisi ürününden bilgiye erişim olarak düşünülebilir.
3. Gizlilik
Bugün herkes
aklına gelen her şeyi özgürce Google ya da Yandex gibi arama motorlarında
aramaktadır. Oysa ki her arattığımız şey ile birlikte hatta bilişim ortamında yaptığımız
her eylem ile ardımızda “ekmek kırıntısı” olarak tabir edilen izler bırakıyoruz.
4. Doğruluk
Tahmin
edilebileceği gibi bilişim alanında şahsımıza ait bilgiler bizim dışımızdaki kişiler
tarafından da kayıt altına alınabilmektedir. Ancak bu bilgilerin doğruluğu
kimin sorumluluğundadır? Biz kendimize ait bilgileri kontrol etme hakkına sahip
olmalıyız ve kendimize ait bilgileri kendimiz kodlayacaksak bunun sorumluluğunu
da üstlenmek zorundayız.
Uluslararası
Bilgisayar Etik Enstitüsüne göre bilişim teknolojilerinin doğru bir
şekilde
kullanılabilmesi için aşağıda belirtilen 10 kurala uyulması gerekmektedir.
1.Bilişim
teknolojilerini başkalarına zarar vermek için kullanmamalısınız.
2.
Başkalarının bilişim teknolojisi aracılığı ile oluşturduğu çalışmaları karıştırmamalısınız.
3.Başkasına
ait olan verileri incelememelisiniz.
4.Bilişim
teknolojilerini hırsızlık yapmak için kullanmamalısınız.
5.Bilişim
teknolojilerini yalancı şahitlik yapmak için kullanmamalısınız.
6.Lisanssız
ya da kırılmış/kopyalanmış yazılımları kullanmamalısınız.
7.Başkalarının
bilişim teknolojilerini izinsiz kullanmamalısınız.
8.Başkalarının
bilişim teknolojileri aracılığı ile elde ettiği çalışmalarını kendinize mal
etmemelisiniz.
9.Yazdığınız
programların ya da tasarladığınız sistemlerin sonuçlarını göz önünde bulundurmalısınız.
10. Bilişim
teknolojilerini her zaman saygı kuralları çerçevesinde kullanmalı ve diğer insanlara
saygı duymalısınız.
İNTERNET
ETİĞİ
İnternet
kullanımı ile ilgili olarak dikkat edilmesi gereken etik ilkeler; kişilik hakları,
özel yaşamın gizliliği ve veri güvenliği gibi başlıklar altında incelenebilir.
İnternet ortamında uyulması gereken etik kurallar
aşağıda verilmiştir.
1.
İnternet’te karşılaştığımız ancak yüzünü görmediğimiz, sesini duymadığımız
kişilere saygı kuralları çerçevesinde davranmalıyız.
2.
İnternet’i kullanırken her kültüre ve inanca saygılı olmak, yanlış
anlaşılabilecek davranışlardan kaçınmak gerektiği unutulmamalıdır.
3. Özellikle
sosyal medya, sohbet ve forum alanlarındaki kişiler ile ağız dalaşı yapmaktan
kaçınmalı, başka insanları rahatsız etmeden yazışmaya özen göstermeliyiz.
4. Sürekli
olarak büyük harfler ile yazışmanın İnternet ortamında bağırmak anlamına geldiği
unutulmamalıdır.
5.
İnsanların özel hayatına karşı saygı göstererek kişilerin sırlarının internet ortamında
paylaşılmamasına dikkat edilmesi gerektiği unutulmamalıdır.
6.
İnternet’te kaba ve küfürlü bir dil kullanımından kaçınarak gerçek hayatta karşımızdaki
insanlara söyleyemeyeceğimiz ya da yazamayacağımız bir dil kullanmamalıyız.
7.
İnternet’i başkalarına zarar vermek ya da yasa dışı amaçlar için kullanmamalı
ve başkalarının da bu amaçla kullanmasına izin vermemeliyiz.
8. İnternet
ortamında insanların kişilik haklarına özen göstererek onların paylaştığı bilginin
izinsiz kullanımından kaçınmamız gerektiği de unutulmamalıdır.
BİLGİ
GÜVENLİĞİ
Bilgi Güvenliği: Kişisel ya da kurumsal düzeyde bizim için büyük önem teşkil eden her
tür bilgiye
izin alınmadan ya da yetki verilmeden erişilmesi, bilginin ifşa edilmesi,
kullanımı,
değiştirilmesi, yok edilmesi gibi tehditlere karşı alınan tüm tedbirlere bilgi güvenliği denir.
Siber: Siber ya da siber uzay; temeli bilişim teknolojilerine
dayanan, tüm cihaz ve sistemleri kapsayan yapıya verilen genel addır.
Siber
Suç: Bilişim
teknolojileri kullanılarak gerçekleştirilen her tür yasa dışı işlemdir.
Siber Saldırı: Hedef seçilen şahıs, şirket, kurum, örgüt gibi yapıların
bilgi sistemlerine veya iletişim altyapılarına yapılan planlı ve koordineli
saldırıdır.
Siber
Savaş: Farklı bir
ülkenin bilgi sistemlerine veya iletişim altyapılarına yapılan
Planlı ve
koordineli saldırılardır.
Siber
Zorbalık: Bilgi ve
iletişim teknolojilerini kullanarak bir birey ya da gruba, özel ya da
tüzel bir kişiliğe karşı yapılan teknik ya da ilişkisel tarzda zarar verme davranışlarının
tümüdür.
SAYISAL
DÜNYADA KİMLİK VE PAROLA YÖNETİMİ
Her gün
sıkça kullandığımız şifre ve parola kavramlarını inceleyecek olursak;
Parola: bir hizmete erişebilmek için gerekli olan, kullanıcıya
özel karakter dizisidir.
Şifre:Sanal
ortamdaki verilerin gizliliğini sağlamak için veriyi belirli bir algoritma
kullanarak dönüştüren yapıdır.
Güçlü bir parolanın belirlenmesi için aşağıdaki
kurallar uygulanmalıdır.
• Parola,
büyük/küçük harfler ile noktalama işaretleri ve özel karakterler içermelidir.
• Parola,
-aksi belirtilmedikçe- en az sekiz karakter uzunluğunda olmalıdır.
• Parola, başkaları
tarafından tahmin edilebilecek ardışık harfler ya da sayılar içermemelidir.
• Her parola
için bir kullanım ömrü belirleyerek belirli aralıklar ile yeni parola oluşturulması
gerekir.
KİŞİSEL
BİLGİSAYARLARDA VE AĞ ORTAMINDA BİLGİ GÜVENLİĞİ
Virüs: Bilişim sistemlerinin çalışmasını
bozan veya sistem içinden bilgi çalmayı amaçlayan kotu niyetlerle hazırlanmış zararlı
yazılım veya kod parçalarına virüs denir.
Virüsler nasıl bulaşır? Bilgisayara e-posta, bellekler, İnternet
üzerinden bulaşabilir. Bilgisayarın yavaşlaması, programların çalışmaması,
dosyaların silinmesi, bozulması ya da yeni dosyaların eklenmesi virüs belirtisi
olabilir.
Bilgisayar Solucanları; kendi kendine çoğalan ve
çalışabilen, bulaşmak için ağ bağlantılarını kullanan kotu niyetli programlardır.
Sistem için gerekli olan dosyaları bozarak bilgisayarı büyük ölçüde yavaşlatabilir
ya da programların çökmesine yol açabilir. Ayrıca sistem üzerinde arka kapı
olarak adlandırılan ve saldırganların sisteme istedikleri zaman erişmelerini sağlayan
güvenlik açıkları oluşturabilir.
Truva Atları, kotu niyetli programların çalışması için kullanıcının
izin vermesi ya da kendi isteği ile kurması gerektiği için bunlara Truva Atı
denmektedir. Truva Atları saldırganların bilişim sistemi üzerinde tam yetki ile
istediklerini yapmalarına izin verir. Sisteme bulaşan bir Truva Atı ilk olarak güvenlik
yazılımlarını devre dışı bırakarak saldırganların bilişim sisteminin tüm
kaynaklarına, programlarına ve dosyalarına erişmesine olanak sağlar. Güvensiz
sitelerden indirilen dosyalar, tanınmayan kişilerden gelen e-postalar ya da taşınabilir
bellekler aracılığı ile yayılabilir.
Casus Yazılımlar, İnternet’ten indirilerek bilgisayara bulaşan ve gerçekte
başka bir amaç ile kullanılsa bile arka planda kullanıcıya ait bilgileri de
elde etmeye çalışan programlardır. Bunlar, sürekli reklam amaçlı pencerelerin açılması
ya da İnternet tarayıcıya yeni araçların eklenmesine neden olabilir.
Zararlı
Programlara Karşı Alınacak Tedbirler
•
Bilgisayara antivirüs ve İnternet güvenlik programları kurularak bu programların
sürekli güncel tutulmaları sağlanmalıdır.
• Tanınmayan/güvenilmeyen
e-postalar ve ekleri kesinlikle açılmamalıdır.
• Ekinde şüpheli
bir dosya olan e-postalar açılmamalıdır. Örneğin resim.jpg.exe isimli dosya bir
resim dosyası gibi görünse de uzantısı exe olduğu için uygulama dosyasıdır.
• Zararlı içerik
barındıran ya da tanınmayan web sitelerinden uzak durulmalıdır.
• Lisanssız
ya da kırılmış programlar kullanılmamalıdır.
• Güvenilmeyen
İnternet kaynaklarından dosya indirilmemelidir.
9 Yorumlar
Hocam burda verdiğiniz bütün kelimelerin anlamları yok
YanıtlaSilBu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
SilDerste anlattığımız ancak burada eksik kalan tanımları başka sayfalardan bulup tamamlayın;)
YanıtlaSilHocam burdan işlediklerimi yazcaz
YanıtlaSilevet. eylül ayı konularının hepsini bu sayfadan alabilirsiniz.
SilHocam yazılarınızı severek ve beğenerek takip ediyorum.Bence gayet açıklayıcı ve anlatıcı.Elinize emeğinize sağlık.
YanıtlaSilNilay Düzgezen
;)
Silhocam çok güzel bir sayfa hazırlamışsınız. Sınava çok yardımcı oluyor. Teşekkür ederim hocam. :)
YanıtlaSilDerin Yeşildağ
9-H
Masaüstü Bilgisayar
YanıtlaSil